Sashikobroderi och norska Selbuvantar

I höst har jag gått på två endagskurser. Dels Sashikobroderi där vi fick brodera traditionella mönster med vitt bomullsgarn på indigofärgad bomull. Det var hur kul som helst. Min lapp ska nog bli till en kudde. Jag gillar verkligen den här stilen på broderi, den känns enkel, ren och modern på något vis. De traditionella mönstren är ofta väldigt effektfulla och ger en känsla av oändlighet. Bild på min ”provlapp” kommer snart.

Sedan har jag tillbringat en dag tillsammans med Annemor Sundbö. Vi fick börja med att brodera en liten nåldyna med en söm som man broderar på lusetröjorna. Små små stygn i ull och bomull på stramalj. Det var ganska petigt men blev väldigt fint. På eftermiddagen fick vi sticka vantar enligt modeller från norska Selbu. Jag hade förberett en barnvantes mudd innan och stickade på med ett vackert stjärnmönster i svart på vitt. Det gick ganska fort eftersom vi använde stickor nr 3 och ett ganska tjockt garn. Väl hemma fortsatte jag med vanten och har kommit en bit på vante nr två. Sonen som beställde ett par vantar när han såg mig sticka mudden hemma har nu ångrat sig och vill inte ha några vantar. De är för knöliga tycker han.

Kommentera

