Mormorsfilten är klar!

Den har varit klar ett bra tag nu och äntligen har jag fotat den. Är väldigt nöjd med filten som sådan, men jag hade valt andra färger i dag. Kanske tröttnade jag på dem under arbetets gång… det tog ju ett tag att få den klar. Men när jag väl bestämde mig gick det ganska fort :) Mycket tack vare att jag fäste alla trådar samtidigt som jag virkade varje ruta och att jag virkade fast varje ruta i och med rutans sista varv direkt i filten. Det var väldigt sporrande att se hur filten växte fram ruta för ruta. Några rutor gjorde jag lite annorlunda med blommor.

Håller på med en ny lite mindre filt nu i helt annat färger och med en annan modell på mormorsruta, en med tre runda varv som avslutas med en fyrkant. Garnet jag använder är Pure wool DK som är väldigt trevligt att virka med.

5 thoughts on “Mormorsfilten är klar!

    • Tack snälla. Var inne på din blogg och kikade och upptäckte att vi stickar en del lika saker. T ex Shetland triangle shawl. Vill egentligen göra den i grövre garn men har börjat med Drops Alpakka eftersom jag hade det hemma. Det blir också fint.

      Hälsningar Eva

  1. Hej, vilket superfin filt! Jag är på jakt efter ett mönster att virka en trekantssjal i mormorsrutor till mitt kommande bröllop. Din detalj med att virka en del rutor som blommor hade passat jättefint i en sådan sjal. Det finns måhända inget mönster på dessa som jag eventuellt kan tillgå?

    Mvh Lina

    • Mönstren hittade jag i ”200 Crochet Blocks For Blankets, Throws And Afghans”, av Jan Eaton. Kan verkligen rekommendera den! Gjorde fler olika blomrutor från den. Lycka till!

      /Eva

Kommentera

